18 noiembrie 2014

Gândacii

Cu drag si aduceri aminte, ieri, 17 noiembrie am sarbatorit Ziua Internationala a Studentului. Imi pastrez cu emotii amintirile si deseori ma podidesc lacrimile cind vre-o raza de intimplare imi incearca imunitatea emotionala.
A fi studenta a fost pentru mine cea mai colosala aventura. Zic aventura pentru ca intr-adevar a fost - incepind cu plecarea de acasa, pomenindu-te intr-o lume noua, intr-o capitala plina de ochi curiosi si guri amagitoare... 


Apoi si drumul de la Facultate pina la Foaieul Studentesc, care ulterior l-am batatorit zi de zi, prima data mi s-a parut interminabil, zau, nu mai ajungeam sa vad unde voi trai, in ce conditii si cine imi vor fi colegii de la casa noua. 



Toate s-au perindat rind pe rind, parca toate cum si cind trebuia, insa toate lasindu-mi in suflet un bagaj de experiente de neinlocuit. 



http://www.odnoklassniki.ru/group/44417662910601/album/47292132294793




FLLS adica Facultatea de Limbi si Literaturi Straine a Universitatii de Stat mi-a fost cuib de formare profesionala, personala, intelectuala si nemijlocit multi si interculturala timp de 6 ani.... Nu se poate uita asta. 


 A fost frumos,ecoul ei si azi mai este viu, insa curiozitatea mea nu se opreste aici ci tot cauta asemanari si deosebiri a aceste vieti de student si aici, in Portocalia.


Credeti ca nu am gasit? Ba da! 
Evora, Oras studentesc, cu o Universitate seculara, fondata in 1559. Pe stradelele-i inguste, intotdeauna intilnesti  grupuri de studenti imbracati in uniforme negre ,traditional-universitare, ce au si o pelerina, asemeni voievozilor ori monahilor de alta data. 
 Inedit, cel putin pentru mine. Insa asta e nimic pe linga puterea ce o ofera aceste uniforme studentilor demni de ele. 

Acum ATTENTION!!! Ca sa fii demn trebuie sa lupti pentru ea!
Iar pretul uneori te poate costa destul de multa rabdare si umilinta. Umilinta in cel mai josnic mod. Intr-una din zile, m-am pomenit in plina strada cu tineri si tinere desenati pe fata, cu parul plin de faina si ou, cu inscriptii atirnate de gat, chiar cu hainele numai noroi si fara incaltaminte... Shok cultural! Am holbat la direct ochii si asteptam sa vad DE CE? In urma lor veneau tzantzosi cei cu pelerinele si tot ii chinuiau, ba mai mult, cu zimbete si dispretz, ii obligau sa se ia de mina, asemeni unui colier de margele si sa colinde in lung si in lat strazile orasului istoric, sa strige tot felul de fraze si nume, cintece si nu chiar agreabile cuvinte...
Dupa experienta vazuta (m-au incercat sentimente nu chiar calduroase) si desigur dupa o mai ampla informare asupra faptelor, aflu cu mare fast ca cei supusi sunt asa zisii GANDACI,(la noi in MD suna mai frumos BOBOCI) studenti in anul 1, inca neacceptati in breasla studenteasca si care, daca vor respect si treapta ierarhica trebuie sa treaca prin asa zisul  PRAXE -Colac al Incercarilor.
 

Daca nu esti de accord, problema ta, doar ca nu mai ai parte de viata frumoasa la Univer, in plus esti total lipsit de dreptul de a purta inedita uniforma si pelerina succesului.



 Din surse de nadejde, am mai aflat ca uneori se exagereaza cu Pedepsele, GANDACII sunt luati de cei mai MARI acasa, unde trebuie sa le faca ordine, mincare, sa le spele rufele, chiar sa bea alcool in cantitati depasite, ceea ce devine incontrolabil.
 Toate astea fac parte din traditie. Cica, cu ani in urma, asa se incercau noii ucenici la minte si capacitati, urmind sa fie pregatiti pentru ceea ce ii asteapta. Exista chiar si un Cod al Represaliilor -CEGARREGA, dar mai fac ei si exceptii de la lege, multe.
Teatrul GANDACILOR tine 2 luni incheiate si vai de pielea ta daca lipsesti vre-un minut de la stabilitele incercari. 


Evident ca nici orele nu le poti frecventa tot acest timp. Nu-i nimic, exista examene serale, mergi, inveti noaptea, apoi in seara urmatoare incerci sa lichidezi absentele.



Pentru unii e amuzant, pentru altii e catastrofal insa prin asta au trecut si trec sute si mii de generatii de studenti. 



Una stiu, BOBOCII nostri sunt cu mult mai bine tratati,,,, sau poate eu am ramas cu noutatile in urma? Cunoaste cineva si in MD asa gen de activitati extracurriculare? 

Un comentariu:

  1. Nu ai putea critica obiceiurile unei tări dar mă bucur acum că am fost boboc în Moldova.

    RăspundețiȘtergere